Научно електронно списание за медии, PR, журналистика, бизнес комуникация и реклама
Брой 33/ Ноември 2017 г.
13 Декември 2017 г., Сряда

Образование

Принтирай E-mail

Радиото по пътя към 3D

Брой 11 / Октомври 2011 г.
Медии и обществени комуникации

Доц.д-р Мануела Манлихерова

Резюме:

This article explains how the developing of the radio changes. The popular audio distribution method is about to take to the airwaves, but the new technology gives unique chance to radio as a media. Internet helps radio to create new listening habits. Internet radio audience offers advertisers new targeting opportunities. BBC Radio is testing out 3D audio technology that will change the way we listen. While developers expect some people to purchase the technology to listen at home, they are hoping that the experience can also be optimized for listeners online with the right equipment and for those listening on their car radios.

Key words: radio online, podcast, surround sound, postponed listening, 3D sound
 

Summary:

С появата на телевизията през 40-те години на 20 век в САЩ мнозина медийни експерти предричат края на радиото. Това не се случва, защото телевизията създава силна конкуренция и радиото търси своя път на форматирането и специализирането [1] . Създават се много и разнообразни радиопрограми, някои от тях за тясноспециализирани аудитории. Историята се повторя в средата на 90-те години на миналия век. Интернет е на път да засенчи традиционното радио, но не радиото като медиа. Новите технологии само помагат на радиото да се развива и да търси нови територии. Слушането на радио се променя. Това показват всички изследвания относно поведението на редовната аудитория на радиото като медиа. Публиката започва да пренебрегва традиционните радиостанции, защото се променят не само нейните слушателски навици, но и защото се появи радиото в Интернет и подкаста – web 2.0. Подкастингът е метод за онлайн аудио разпределение, което става все по-популярно в последно време. Нещата са прости. Цифрови звукови файлове са качени на сайта на радиостанцията и слушатели могат да теглят файлове върху портативен плейър, както те са на разположение. Слушателите могат да се абонират за тях , могат да ги получават и на мейла си. Вече няма модерна радиостанция, която да не предлага услугата Podcast . Маркетинговите специалисти дори отреждат на подкастинга огромен пазарен дял по отношение на разпространението на медийно съдържание в Интернет.
Още преди две години (2009 година), докладите на Edison Media Research и Arbitron за радиопотреблението на американския пазар, най-големият медиен пазар, показват, че интересът към подкастинга продължава стабилно да расте. Ако през 2009 година процентът на американците, които са гледали или слушали подкаст е 43 насто, то през 2010 година броят скача на 45% [2]. Нещо повече, подкастканалите могат да се качват на мобилните смарт телефони. Чрез мобилния телефон слушат най-много младите потребители, особено тинейджърите, които социолозите смятаха доскоро за безвъзвратно загубена аудитория за радиото. Оказва се също, че 70 на сто от хората на възраст между 12 и 24 години слушат радио чрез телефона си като потребяват основно музикално съдържание. Те търсят и новинарско съдържание, но предимно в социалните мрежи. В това ни уверява медийната статистика на базата на изследвания на Arbitron и Edison Media Research [3]. Потвърждава го и изследването на тинейджърската аудитория , направено от най-голямата компания в света за изследване на аудиторията – Nielsen. Въз основа на представителна извадка Nielsen установи , че любимата група на рекламодателите 18-34 годишните слушат радио на 51 радиопазара в света по 21,5 часа всяка седмица [4]. В същото време европейският поглед на британската компания за изследвания Ipsos MORI показва, че 10 процента от анкетираните от нея радиослушатели започват да теглят все повече подкасти и да слушат по-малко ефирни радиостанции. 79% от хората слушат подкаст на своите домашни компютри и 66% слушат чрез преносими аудиоустройства. Ако сте интернет потребител и радиослушател, чрез тази услуга можете да избирате своята програма, фаворит, да я прехвърлите на компютъра си или плеъра си. Отложеното слушане е съпроводено и с подреждане на предпочитаните програми, така че слушателят сам се превръща в програматор на радиопрограма. Благодарение на новите технологии радиото печели като медиа, защото слушателите вече не се съобразяват с програмните разписания на радиостанциите. На ipod – а си заедно с предпочитаната от тях музика, слушателите могат да наредят и харесваните радиопрограми, които са си свалили от сайтовете на многобройните радиостанции в Интернет. За слушателите, които търсят и не се задоволяват с еднотипните програми на повечето офлайн станции, онлайн радиото е възможност за разнообразно съдържание. Този, който търси, подрежда според потребностите си на слушател – 90 -минутно шоу за изминалите политически и културни събития в световен мащаб, 1 минута стихотворение на Робърт Бърнс, 10 минути от кулинарно предаване, за да научи как да си направи домашни бисквити. Идва ред на джаз библиотека или защо не няколко минути, посветени на любимя му спорт. На пръв поглед звучи абсурдно от гледна точка на правилата и стандартите на програмиране на ефирните радиостанции, но услугата Podcast дава възможност за индивидуално програмиране. Иначе казано, случва се това, което радиоспециалистите наричат “Радио Аз”. Появиха се и много подкаст форуми. Там може да се чуят интересни интервюта, репортажи, фийчъри на различни журналисти. Това пространство се явява и като една добра платформа за работа на професионалисти, които имат какво да кажат на публиката и да споделят неща, които не намират място в програмата на традиционните медии.
Новите технологии стимулират самите слушатели да станат автори на радиоформи. В страни като Германия, Австрия и немската част на Щвейцария изобилства от слушателски мини-радио предавания по теми, свързани с изкуството и културата , теми от ежедневния живот, от музикалната сцена и политиката. Има подкасти на немските диалекти и дори “kidpods”, предназначени за най-младите слушатели [7]. И това е така, защото един подкастер / podcaster / не се нуждае от истинска радиостанция. Всеки слушател, с добри компютърни и звукозаписни умения, може да произведе подкаст от всяко място и по всяко време. Много от подкастинг софтуера и услугите са безплатни. Не се налага потребителите да плащат за нищо, ако не искат. Свалянето на свободен софтуер от Apple за Mac или Windows е може би най-лесният начин.

Радиото офлайн или подкастингът?
Тези подкастери, подобно на блогърите, дават основание за избухване на поредния спор – радиото офлайн или подкастингът? За едните радиото е по-интерактивно заради реалното време. Освен това в своя полза те изтъкват станционността, т.е. тази неизменност на ефирната програма, подчинена на динамичния стереотип на слушателя и отхвърлят недисциплинираността на повечето подкастери. Става дума за индивидуалните подкастери, много от които се нуждаят от журналистически умения да редактират добре и да представят един завършен медиен аудиопродукт. Но никой не отрича, както и самите радиостанции не отричат, силата на подкастинга и насочването му в определена ниша. Затова ще бъде интересно да разберем дали ще се осъществи конвергенция между радиоабонамент и подкасти за по-широк кръг от слушатели? В момента подкастслушането, според данните на водещата маркетинг компания във Великобритания Ipsos MORI [5] , се осъществява през целия ден като пика на слушане е вечер, когато близо 44 на сто от потребители започват да кликват, за да възпроизведат съдържанието, което са си свалили. На практика това означава едно - слушателите проявяват своята склонност към планиране и програмиране на своето слушателско поведение.

Примерът на големите в радиоиндустрията
Големите радиостанции като ВВС са описали пълния стандарт на лиценз за ползване на медийното съдържание. Всички заглавия, права на собственост, правата върху интелектуалната собственост остават собственост на ВВС. Слушателите - потребители не могат да ги редактират, променят, адаптират или добавят към ВВС Podcasts [6] по никакъв начин. Просто ги ползват. Създадено е удобство за бързо търсене от дадена радиостанция или жанр
/ музика, новини, драма, детска тематика, забавни и шоу предавания, образователни предавания, спорт, религия, пътувания и др./ Музиката и тук е безспорно предпочитаното медийно съдържание заедно с комедийните предавания. Новите технологии дават на свой ред възможност на много предавания и гласове да бъдат чути от слушатели в различни точки на планетата. Политиците също осъзнаха предимствата на онлайн радиото. Много преди да обитава Белия дом сегашният американски президент Обама още като щатски сенатор вземаше активно участие в социалния живот със своя подкастинг програма. В САЩ, един от най-големите радиопазари, за първи път през 2005 година се появи изцяло подкаст радиостанция Infinity . Създателите на проекта предвиждат съвсем скоро да започне да се осъществява обратна връзка със слушателите, така че предлаганото програмно съдържание да се развива в съответствие с потребностите на слушателите. Заговори се за нов бизнес модел на създаване на радиопрограми, който надхвърля традиционното радиопрограмиране. Към подкастинга проявява интерес дори компания като Дисни. Защото всичко това е прекрасен начин за целенасочено излъчване на рекламни послания, а и допълнителна възможност за самите радиостанции да интегрират на сайтовете си реклама. Знаем, че специално в областта на ефирната радиореклама няма забележителни творчески постижения. Изследването за слушателските нагласи на подкаст потребителите на Edison Media Research сочи, че 70 процента от активните подкастслушатели са възприемчиви към спонсорски съобщения, 31 % от потребителите на аудиосъдържание приемат и реклама в подкаст-а.
Сега рекламистите и рекламодателите се изправят пред предизвикателството - да достигнат до ниша от слушателски общности, които са със специфични изисквания и интереси, и определено правят избор на съдържание като филтрират кое да приемат и кое да отхвърлят. Пътят на радиото не спира дотук. Привържениците на новите технологии предричат, че бъдещето е на 3D транзисторите.

3D радио
Миналата година известното сутрешно шоу на радио 4 на ВВС „Тази сутрин” стартира пилотна сесия в 3D звук[8]. Зад идеята на 3D звука стои учен от университета в Принстън. В основата на новото звучене ученият Евън Дейвис не крие, че стои развитието на новите технологии. Според него чрез техниката се постигат звукови спектрални оцветявания, вълнуващи нашия мозък. На практика със специално разположени говорители ще можем да получаваме изживявания със съраунд звук от радиопредаването. 3D радио означава, че звукът е проектиран да се влее чрез серия от говорители, за да се получи пълен съраунд звуков ефект от вашето радио. Опитът на ВВС демонстрира радио с осем високоговорителя. Това дава възможност на слушателя да се потопи в съраунд звукова среда. 

                                     Снимка Даниел Джоунс, в. Телеграф

Според някои пътят от тестването до реализацията ще е дълъг, според други – съвсем кратък. Интернет предаванията позволяват на слушателите, които имат подходящо техническо оборудване да чуят 3D радио трансмисии сравнително лесно. Едно е ясно, засега всичко е на експериментално ниво, но е сигурно, че в близко бъдеще новите технологии ще продължават да променят начина на слушане на радио. Според Мат Уорман [9], журналист от британския Telegraph, в момента малко хора разполагат с техническо оборудване у дома си, за да слушат съраунд звук, но новата технология има потенциал за развитие в колите, където говорителите на аудиоуредбата са разположени около цялото купе на вътрешността на превозното средство. Говорител на ВВС заяви, цитиран от същото британско издание, че медийната корпорация се ангажира да проучи потенциала на 3D звука. На този етап ВВС ще продължи да провежда до 6 експеримента годишно с 3D излъчване на видео, но все още не планира създаването на 3D канал . Медийната корпорация не спира да експериментира, но не самоцелно, а за да прецени правилно нагласата на аудиторията, както по отношение на видео възприятията, така и на аудио.

Бележки под линия:

[1] Mанлихерова, Мануела. Съвременното форматно радио, Авангард прес, София, 2008
[2] The Current State of Podcasting, Tom Webster, Vice President, Strategy and Marketing Edison Research. January 2010, Available on: http://www.edisonresearch.com/2010%20Edison%20Podcast%20Study%20Data%20Graphs%20Only.pdf
[3] Podcast Audience Up 22% Since Last Year by Elizabeth Lewin, 17 April 2009, Available on: http://www.podcastingnews.com/content/2009/04/podcast-audience-up-22-percen-since-last-year/
[4] http://blog.nielsen.com/nielsenwire/online_mobile/teens-dont-tweet-twitters-growth-not-fueled-by-youth/
[5] http://www.ipsos-mori.com/
[6] http://www.bbc.co.uk/podcasts
[7] Video & Audio Podcasts in German, available on: http://german.about.com/library/blvideo_podcasts.htm
[8] BBC 3D radio in testing by Jennifer Allan, December 16, 2010 Available on: http://www.electricpig.co.uk/2010/12/16/bbc-3d-radio-in-testing/
[9] BBC working on “3D radio”, Mat Warman, Telegraph, 16 Dec. 2010
Available on: http://www.telegraph.co.uk/technology/8204505/BBC-working-on-3D-radio.html
Илюстрацията е достъпна на: http://www.telegraph.co.uk/technology/8204505/BBC-working-on-3D-radio.html

Цитат-формат (Suggested Bibliographic Citation):
Манлихерова, Мануела. Радиото по пътя към 3D  // Медии и обществени комуникации. Изд. УНСС / Алма комуникация. 2011, №11. Available from: [ www.media-journal.info ]

Контакт (Contact):
e-mail: manuele.manliher@gmail.com


 

дата на публикуване: 29.10.2011, Събота, 11:19
прочетена: 19233 пъти
Принтирай E-mail
Коментари 0 коментара

Име:

E-mail:

Коментар:


Въведи код: