1. Представяне на дефиниции, понятия, мнения, в които се изследват връзките реторика -
кино, както и наративът и монологичният жанр - реч, като част от филмовия наратив.
Дават се примери с някои съвременни български игрални филми, в които могат да се
2. Да се проучи как действа и как се прилага визуалната реторика в киното. Изложението
1. Представяне на информация за филмовия наратив и въвеждане на понятия с цел
изграждане на теоретична база или рамка.
2. Представяне на основни реторични жанрове, които намират приложение във филмите
съвременните български игрални филми).
3. Изясняване на някои особености за визуалната реторика и как тя се прилага в кинот
Тоест: Наративен текст (съдържание), оттам история и дискурс; събития и наличности; действия и случки; герои и мизансцен.
Разбира се, това разграничение е признато от „Поетиката“. Според Аристотел имитирането на действията в реалния свят, на практика, се възприема като образуване на аргумент, смисъл (logos), от който да бъдат избрани (и евентуално пренаредени) единиците, образуващи сюжета, митос (mythos) [12].
Чатман търси отговор на въпроса дали наративът е семиотична структура, заключавайки, че наративната структура е до голяма степен семиотична, но не само и изцяло такава. „Наративът е структура: можем да продължим да питаме дали е независим смислен, т.е. предава значение само по себе си, отделно от историята, която разказва. Езикознанието и семиотиката, общата наука за знаците, ни учат, че простото разграничение между изразяване и съдържание е недостатъчно, за да обхване всички елементи на комуникативната ситуация.” [13].
„Мономитът на Кембъл е критикуван, защото е европоцентричен и патриархален. Но има и по-важен проблем: а именно, че Кембъл е сгрешил. Не съществува единна, чиста, архетипна история в сърцевината на изкуството да се разказват истории. Мономитът не е съкровище, което Кембъл е открил в дъното на митологиите, а негово собствено изобретение, което той е проектирал върху наративи от много епохи. Без съмнение идеята на Кембъл е добра, но определено не е единствената, с която разполагаме.” [14].
При Кембъл става дума за общи наративни структури, които са налични практически във всички текстове, които съдържат фабула. Интересно е идеите му да бъдат приложени не само за митологично-литературните сюжети, но и към тяхната активация в реална реторическа ситуация. Имайте предвид, че Кемпбъл е силно изкушен от съвременните психологически теории (най-вече от Фройд), както и от антропологията и културологията (инициационните ритуали). Теорията му е изключително явна в една силно идеологизирана филмова поредица – „Междузвездни войни” („Star Wars”). Джордж Лукас прави не само епична сага – оригиналните три серии имат явна антисъветска ориентация, а идеята за „Империята на Злото“ е експлоатирана от Рейгъновата пропаганда.
„Наративът на Кембъл се върти около един-единствен герой, човек от обикновен произход, с когото публиката се самоидентифицира. Този герой е единствената истински важна личност в света на историята – и с това са наясно както самият той, така и всеки друг в разказа.” [15].
В електронния „Алманах за литература и изкуство” обобщено и синтезирано се представят някои по-важни особености на наратива и предпоставките за неговото наличие и анализиране. Ето някои акценти:
Наративните текстове са речеви продукти, проследяващи развитието на някакво събитие. Те са обикновено текстове със сюжетна основа – разкриват някаква „история”, показват как дадена случка „се случва”. Да се разкаже нещо, означава да се проследят последователните етапи на „ставането” на нещо. Най-същественият белег на разказването, следователно е представянето на определена съвкупност от действия и състояния с оглед на протичането им във времето. Минималната разказна структура се опира на поне две свързани действия, едното от които е по-рано, а другото по-късно.
Изграждането на един цялостен текст като наратив почива върху преобладаването в него на минимални тематични фрагменти (микротекстове) с повествователен характер. Дори и най-краткият разказен продукт се изгражда чрез оформяне на поне един микротекст повествование в него. По-големите разказни форми съдържат по-голям брой микротекстове, сред които доминират тези от повествователен тип. Възможно е целият наративен продукт да се изгради от микротекстове повествования; по вероятно е обаче той да включва и части с друга функционална натовареност – описания (на лица, предмети, пейзажи), разсъждения (аргументации на тези), речеви действия на участниците (външни и вътрешни монолози, откъси с диалогичен характер).
Привилегированото положение на разказването спрямо останалите познавателни дейности дава основание на редица изследователи да го обособят като самостоятелен тип и да го противопоставят на всички други типове, взети заедно. Изследването на разказването има дълга традиция и е във фокуса на вниманието на литературознанието, лингвистиката, фолклористиката, психологията, антропологията, историята, теологията. Литературознанието и лингвистиката от 70-те години на ХХ век насам отбелязват значителни успехи в областта на наративния анализ.
Характерен белег на повествованието е използването и на различни видове реч. „Достойнството на речта е да бъде ясна, без да бъде ниска. Най-ясна е онази, която се състои от общоупотребителни имена, но тя е ниска… Величествена и издигната над баналността е тази, която си служи с необичайни думи. Необичайни наричам глосата, метафората, удължаването и всичко противно на общоупотребимостта.” [16]. Базова за всяко повествование е авторската реч. Тя оформя основния комуникативен пласт на разказния текст и въвежда всички други видове реч, които могат да съществуват само вградени в нея. В повествованията с измислени сюжети авторската реч е по същество реч на фикционалния адресант – подставения от автора субект, който „вътре” в текста води повествованието. Алтернативна на авторската е чуждата реч – речта на участниците в случката. Тя се помества в авторската и се проявява в разновидностите пряка, непряка, полупряка.
Наративните текстове се разделят в групи с оглед на различни критерии. Според реалността на сюжета се различават фактологични и фикционални наративи. Според сферата на употреба се говори за битови, художествени, научни, публицистични, фолклорни, религиозни и др. По форма на речта разказните текстове са устни и писмени, а с оглед на метрическата организация на разказването – прозаични и стихотворни. Според жанровата си форма биват разкази, повести, новели, романи, драми, мемоари, пътеписи, приказки, легенди, митове, предания, притчи, очерци, вицове, басни, епически поеми и песни, и др. [17].
Обобщение относно термини и понятия за кино наратива
„Понятието „narrative” е въведено в научна употреба през 1966 г. в труда на американските литературни теорeтици Робърт Едуард Скоулз и Робърт Келог. Под narrative те разбират всички тези литературни произведения, които се различават по две характеристики: присъствието на сюжет (story) и на разказвач (story-teller).” [18].
По отношение на особеностите на филмовата творба и частите на сценарния текст, термините наратив, разказ, фабула, сюжет, можем да употребяваме като синоними, с известни уговорки.
По-надолу уточняваме и други термини, които се въвеждат поетапно в изследването.
Първият термин е „наративен дискурс“ и под него са представени история и процесът на нейното разказване.
Наративното развитие като понятие включва изясняване на реда на моментите в сюжета, както и развитие на фабулата.
Наративните стратегии представляват по-комплексна дейност, концептуализация, в тях има препятствия, конфликти, развитие на действието във времето, а това води до увеличаване на средствата на разказвача да представя тези събития
Наративната история предполага наличие на зрител и оценка на ставащото през неговия поглед, тоест зрител, който допуска, а не просто вижда движение, където такова няма, но също така той на индивидуално равнище конструира герои, време, пространство и теми.
Наративните системи е следващият термин и се приема становището, че всяка от тези наративни системи съществува и функционира в своята собствена история, със своите собствени стилистични опции.
Наративният контекст създава или задава предпоставката за смесване на обстоятелствата и събитията, а киното това е смесване на звук, изображение, история.
Наративната теория вече е знание, в което термините в съвкупност представят рамка или сбор от понятия, с които се оперира при анализи на филми по отношение на наратива. [19]
Наратология е науката за наративите и обхваща наративната теория. „Наратологията е теорията на разказите, наративните текстове, образите, спектаклите, събитията; културни артефакти, които „разказват история“. [20].
Допълване на кино наратива чрез различни реторични формати. Монологичен жанр. Видове речи
Под реч се разбира кратко, емоционално и целенасочено изказване по вълнуваща, актуална и злободневна, обществено значима за дадена аудитория тема (най-често това определение се напасва за политическата реч. За съдебната е с известни уговорки).
В най-популярните и най-старите в исторически план квалификации – още до Аристотел – ораторската реч се дели на политическа, съдебна и епидейктическа (тържествена). Аристотел желае да бъде изчерпателен и не говори за красноречието изобщо, а разглежда особеностите на тези три разреда, които имат и общи черти, но и особености, които ги разграничават, „защото и политикът, който произнася съвещателна реч в Народното събрание, и защитникът в едно съдебно дело, и ораторът, който възхвалява лице или събитие, се ръководят от сродни основни понятия.” [21]. Първият би следвало да се вълнува и ръководи от идеята за доброто, което трябва да тържествува над злото. Вторият „има за цел да направи очевидно справедливото и несправедливото при даден съдебен процес; третият въздейства чрез доводи, с които изтъква красотата и моралността на едно поведение, за да го противопостави на грозното и отвратителното в друго. Аристотел подробно изрежда случаите, които могат да дадат на оратора аргументи или предпоставки за умозаключения”. [22].
Делението запазва Цицерон, независимо че той гради своите класификации преди всичко по отношение на стила и типа оратор. „Колкото са изискванията към оратора, толкова са и видовете красноречие: семпъл, безвкусен за доказване, умерен – за доставяне на удоволствие; темпераментен – за скланяне, в него единствен е заложена цялата сила на оратора.”[23].
Това са основни видове красноречие и при Квинтилиан. Той прави анализ въз основа на езиковия и изпълнителския стил на оратора:
- исхнос (прости речи)
- адрос (възвишени речи)
- антерос (смесени, цветисти речи)
Квинтилиан обръща внимание и на качествата на речта обобщавайки, че „всяка реч трябва да има три добри качества: да бъде правилна, да бъде ясна и да бъде украсена ( да се говори уместно и подходящо – най-главното в една реч – повечето автори отнасят към украсяването на речта). Толкова са на брой и лошите качества и са противоположни на гореизброените.” [24].
Политически и съдебни речи
Тези видове речи присъстват широко във филми на политическа тематика или филми за съдебни процеси и практики. Политическите речи и дебати в киното са застъпени в сценариите, в които присъстват политически кампании, избори, надпревара между политически опоненти, обръщения на политически лидери към народа за изграждане на имидж или при загуба на гласуваното доверие, телевизионни или митингови речи и изявления по даден казус. По същество тези речи нямат самостоятелен характер, те са част от цялостната фабула и сценарна конструкция на филма. Тяхната цел и степен на убеждаване на аудиторията се определя от кино наратива и е заложена в хода на историята (филмовото действие). В съвременното българско игрално кино (след 1990 г.), политически речи и техните разновидности – парламентарна, министерска, президентска – най-ярко са застъпени във филмите „Мисия Лондон” (реж. Димитър Митовски, 2010 г.) и „Слава” (реж. Кристина Грозева и Петър Вълчанов), като вторият се отличава и с голямо наличие на медийни и PR реторични формати.
В съвременните демокрации също има тържествени политически речи или слова, обръщения. Тронно слово може да се използва във фигуративното му значение с конотативна украса за речи на премиери и президенти при встъпването им в длъжност.
При тези тържествени, но и програмни или концептуални речи се очертават основните насоки на политиката на национално или международно равнище, а също така е възможно да има популистки елементи, когато се обещават определени резултати на гражданите.
Съдебните речи в киното присъстват във филми, в които се представят значими съдебни процеси, често по действителен случай, или когато съдебен процес е следствие и кулминация на криминално деяние. Речите в съдебните процеси биват защитни и обвинителни по отношение на класификации в реториката според цел на изказване и статуса на лицата, както и ролята им в съдебния процес. Всеки от двата вида дава сведения, факти и оценъчен характер в подкрепа или оборването на казуса. В киното при подобен вид филми, представящи съдебни процеси, може да откроим и речи тип свидетелска, оправдателна, реч на обвиняем, свидетел, потърпевш (жертва). Този тип речи са предизвикани по закон и законодателни въпроси от прокурор-адвокат, с цел доказване на истина, или намаляване на вината по казуса и са направлявани, приети и/или отхвърляни от медиаторът на закона и неговото ефективно прилагане – съдията, където е нормативно – съдебните заседатели. Както в практическата реална съдебна практика, така и в киното, отразяващо реалните човешки диспозиции, имаме две страни – обвинение и защита. Обвинението сформира аргументите си на база факти, доказателства, експертни мнения, свидетелства (не винаги приети за надеждни по случаите). Защитата има трудната задача на оборване на фактите, често пъти не се занимава с оневиняване, а със справедливото прилагане на закона, в защита на обвиняемия, като представя контрааргументи, използва манипулативни техники спрямо свидетелските показания, с цел дискредитиране на истинността им, оневиняване и оправдаване на обвиняемите или прилагане на възможно най-справедлива законова присъда за извършеното престъпно деяние. Пример за всички горепосочени характеристики на съдебните речи, съдебно следствие и процес, в най-пълна степен откриваме в игралния филми, копродукция на България, Холандия и Швеция, създадена по действителен случай, „Прокурорът, защитникът, бащата и неговият син” (реж. Иглика Трифонова, 2016 г.).
По-надолу се спираме на видове речи по цел на изказване, без да има стремеж за изчерпателност. Това са агитираща, насърчаваща, мотивираща речи.
Във филмите най-често това са речи, произнесени от лидери, водачи на политически партии, на въстания, предводители, пълководци, военачалници. Такива речи често предхождат стъпването в епични битки, които са със значима роля в историята, затова най-често биха могли да бъдат проследени във филмови исторически епоси. Това са речи, които често имат насърчаваща роля и емоциите в тях са силни. Те започват с постиженията и заслугите към момента, преминават към идеологията и вярата на тези, които ги произнасят, целящи мотивирането и подтикването към незабавно действие на тези, за които са предназначени. Завършекът им обикновено е със силен емоционален заряд, патос, на моменти те имат и романтичен характер (как едва ли ще оцелеят в битката, но имената им ще се запишат в историята и наследниците им ще се гордеят за вечни времена с техния подвиг). Чрез тези речи не се търси равносметка и не се очаква отговор. Тяхната цел е мотивиране, насърчаване и изграждане на смелост и жертвоготовност, в името на високи цели и идеали за победа и надмощие над враговете на съответната идеология. В основна степен, подобни речи се срещат във филми с исторически наратив, който е обусловен и инспириран от реални исторически събития и факти. В българското съвременно игрално кино историческите филми и епоси не са широко застъпен жанр. След 1990 г. подобни филми са „Дякон Левски” (реж. Максим Генчев и Николай Генчев, 2015 г.), „Воевода” (реж. Зорница София, 2017 г.) и „Възвишение” (реж. Виктор Божинов, чиято официална премиера предстои на 10.11.2017 г.). В тези филми не е уместно да се говори за качество на ораторските изяви, тъй като те са на силно битово и диалектно ниво, в съответствие с епохата, историята и героите. Въпреки това изказванията са насърчаващи, мотивиращи, с присъствие на съответния емоционален и сантиментален заряд.
Другата група речи са тържествени и те се произнасят по дадени поводи – приятни или трагични. Това са траурни слова, юбилейни речи и тостове.
Траурните речи присъстват във филмите и те имат сантиментален характер. Емоциите са най-често носталгия, уважение и сбогуване с герои, ветерани от войни, бащи, синове и деца, извършили подвиг или значимо дело приживе, отнело техния живот. Във филмите не отсъстват реторичните компоненти за цялостта на произнасяните траурни речи – живот, битие (дейност), заслуги, героично-трагични последствия, паметна смърт. Ако се обърне внимание, такива траурни речи не присъстват в киното за обикновено завършили земния си път хора. Те са винаги за личности значими със своите дела приживе, оставящи послание и наследство с делата си на бъдните поколения. Тези личности дават пример и наследство, със своята смелост и героична кауза. В американското кино подобни речи представляват устно изказани епитафии, въвеждащи опечалените близки във живот, дейност, заслуги, повели. В българското игрално кино подобни изказвания откриваме във филма „Пазачът на мъртвите” (реж. Илиян Симеонов, 2006 г.).
Юбилейните речи като множество са кратки и многозначителни. Често присъстват под формата на поздравления и почти никога самостоятелно, без други поздравления и речи. Имат тържествен характер, но често се явяват като форма на конфликтен отговор към трета поздравяваща страна. Във филмите често представляват неформален диалог към трета страна, взимащи отношение, положително-неположително от нея. Речите на Тодор Живков във игралната драма „Виктория” (реж. Майа Виткова, 2014 г.) са заредени с този тържествен характер.
Тостовете са широко застъпени във филми, където има тържествени събития. Сватби, откриване на изложби, тържества със семеен или публично-обществен характер. Кратки и емоционални изказвания, често в опростен-битов стил, който подхожда със спомени и встъпва в пожелателен характер. Обикновено оптимистични речи, целящи разведряване и развеселяване на атмосферата в присъстващото обкръжение. Обикновено тостът се проявява като следствие на официално събитие и/или изказване на високопоставени лица (президент, посланик, лидер на партия, първа дама, кралица, и др.). Такива коктейли, тостове, пиршества значително присъстват в филмите „Мисия Лондон”, „Слава”, Виктория”.
В тази част на статията се представят речи, които не са описани детайлно на жанрово равнище в достъпната научна литература на български език по реторика. Това са речи, в които се говори за равносметка, в които се изказва благодарност, признателна реч, споделяща реч.
Речта за равносметка е често прилагана във филмовия наратив, когато лирическият герой изпитва угризения по повод свои думи и действия, за които съжалява. Той прави публична равносметка на извършеното от него, надява се на разбиране и подкрепа от аудиторията, или просто на опрощение и примирие със съвестта си. Например признания на лъжесвидетел или виновна страна в момент на разкаяние и търсене на опрощение, подобно на „Прокурорът, защитникът, бащата и неговият син” и до известна степен драмата „Светът е голям и спасение дебне от всякъде” (реж. Стефан Командарев, 2008 г.).
Важно е да се уточни, че в много от случаите и по цел на своето произнасяне една реч предполага отговор чрез произнасяне на друга от страна на този, тези, до които е адресирано нейното послание. Например приветстваща реч предполага отговор с благодарствено слово, обвинителната реч е последвана от пледоарията на защитата, юбилейните поздравления предполагат благодарствена реч и тост т.н.
В третата част фокусът е върху визуална реторика, както и върху това как тя се използва или реализира във филмите.
Налице са основания да се говори и за проявления на визуалната реторика в киното, която конструирайки аргументи, има за цел да убеждава зрителите и чрез изображения. Визуалната реторика е част от процеса на общуване, където ние тълкуваме и придаваме смисъл на света около нас. С други думи визуалната реторика е пространство, където комуникацията се осъществява, пространство което се влияе от комплексни променливи. Аристотел е определил реториката като „способност да откриваме при всеки случай онова, което може да убеди” [25], а ораторът „има основание да диференцира възприемателната и реактивната способност на публиката…и тъкмо това обстоятелство налага да се аргументира със всички сили и средства на своето изкуство” [26]. С други думи, ако искате да убедите някой да мисли и да действа по определен начин, вие избирате подходящи думи, организация, стил, поставяне на рамка и т. н., за да постигнете убеждение.
Как действа визуалната реторика?
Това, което определя формата се влияе от всичко, от вашия личен вкус до вашите очаквания. Вътрешно, след правене на тези преценки вие определяте три неща относно това, което виждате: дали това е надеждно, как ви кара да се чувствате и имали смисъл в него. Това е познато като реторичен триъгълник[27], обикновено отнасящо се до ethos (доверие), pathos (емоции), logos (смисъл). Ще излезете със заключение относно тези три неща и ще интерпретирате някакъв вид смисъл за себе си.
Фиг. 1.Визуална реторика – инфографика [27]
Дешифриране на схемата на визуалната реторика (Фиг. 1):
Eye – зрително възприемане на информацията
Visual input – визуален вход
Възприемане на цветове, оформление, форми, типография (шрифт), природа, архитектура и др.
Contextual filter – възприятието се филтрира през език, образование, културни специфики, синхронизация, житейски опит, очаквания, жанр, медия
Persuasion – убеждаването протича през трите канала на реторическия триъгълник – ethos (доверие), pathos (емоции), logos (смисъл)
Brain = meaning – интерпретиране, придаване на смисъл от възприетото
Изводи и обобщения
В заключение може да обобщим, че намеренията, които си поставяме в увода на настоящото изложение, обособена част от цялостно изследване на реторичните техники в съвременното българско кино, са постигнати, без претенции за изчерпателност, а с цел апробиране на методика за изследване на кино реториката. Поетапно бяха представени дефиниции, теории, понятия и термини, свързани с наратива, който е основа на филмовия сценарий и ключов фактор при анализа на реторичните специфики на филмите. Установисе, че съставните единици на филмовия наратив са микротекстове, в които в причинно-следствена връзка са разположени монологичните и диалогични реторични жанрове. Настоящият текст запозна с монологичните речеви изяви – видовете речи и техните специфики, както от реторична гледна точка, така и по отношение на наличието им и целта на тяхното произнасяне в българските игрални филми. Дадоха се примери с някои заглавия от съвременното ни кино. На следващ етап ще бъдат разгледани и проучени спецификите на диалогичните формати в киното, като акцентът ще бъде поставен върху филмовите диалози, конструиращи филмовия наратив. След кратко и обобщено запознаване с това как действа и се прилага визуалната реторика в киното, която конструирайки аргументи, има за цел да убеждава зрителите и чрез изображения, са налице основания за по-задълбочен и подробен анализ на проявленията й в киното.
_________
* Тази статия се публикува като част от дейностите по проект "Формиране на
компетентности и усъвършенстване на умения за прилагане на съвременни методи и
методики за научни изследвания от млади учени" (Договор № ДМ10/2 от 14.12.2016 г.
по Фонд „Научни изследвания”, с базова организация СУ "Св. Климент Охридски").
Бележки:
[1] Bordwell, D. Making meaning:inference and rhetoric in the interpretation of cinema. USA, Cambrige. Massatchusetts: Harvard University Press, 1989.
[4] Bal, Mieke. Narratology: Introduction to the theory of narrative. Toronto: Toronto University Press, 1999, p. 6.
[5] Bal, Mieke. Narratology: Introduction to the theory of narrative. Toronto: Toronto University Press, 1999.
[6] Bal, Mieke. Narratology: Introduction to the theory of narrative. Toronto: Toronto University Press, 1999, p. 8.
[7] Аристотел. За поетическото изкуство. София: Софи-Р, 1993, с. 28.
[8] Аристотел. За поетическото изкуство. София: Софи-Р, 1993, с. 89-91.
[9] Аристотел. За поетическото изкуство. София: Софи-Р, 1993, с. 34.
[10] Chatman, S. Story and Discourse. Narrative Structure in Fiction and Film. New York: Cornell University Press, 1980, p. 15.
[11] Chatman, S. Story and Discourse. Narrative Structure in Fiction and Film. New York: Cornell University Press, 1980, p. 18.
[12] Chatman, S. Story and Discourse. Narrative Structure in Fiction and Film. New York: Cornell University Press, 1980, p. 19.
[13] Chatman, S. Story and Discourse. Narrative Structure in Fiction and Film. New York: Cornell University Press, 1980, pp. 20–22.
[16] Аристотел. За поетическото изкуство. София: Софи-Р, 1993, с. 92.
[20] Bal, Mieke. Narratology: Introduction to the theory of narrative. Toronto: Toronto University Press, 1999, p. 9.
[21] Аристотел. Реторика. София: Захарий Стоянов, 2013, с .14.
[22] Аристотел. Реторика. София: Захарий Стоянов, 2013, с .14.
[23] Цицерон, Марк Тулий. За оратора. София: Унив. изд. Св. Климент Охридски, 1992, с. 314.
[24] Квинтилиан. Обучението на оратора. София: Софи-Р, 1999, с. 58.
[25] Аристотел. Реторика. София: Захарий Стоянов, 2013, с .13.
[26] Аристотел. Реторика. София: Захарий Стоянов, 2013, с .19.
Библиография:
Аристотел. За поетическото изкуство. София: Софи-Р, 1993.
Аристотел. Реторика. София: Захарий Стоянов, 2013.
Квинтилиан. Обучението на оратора. София: Софи-Р, 1999.
Цицерон, Марк Тулий. За оратора. София: Унив. изд. Св. Климент Охридски, 1992.
Bal, Mieke. Narratology: Introduction to the theory of narrative. Toronto: Toronto University Press, 1999.
Bordwell, D. Making meaning:inference and rhetoric in the interpretation of cinema. USA, Cambrige. Massatchusetts: Harvard University Press, 1989.
Chatman, S. Story and Discourse. Narrative Structure in Fiction and Film. New York: Cornell University Press, 1980.
Цитат-формат (Suggested Bibliographic Citation):
Абрашева, Теодора. Приложение на реторичната теория и ораторство в киното. // Медии и обществени комуникации. Изд. УНСС; Алма комуникация. 2017, №33. Available from: [www.media-journal.info]